Martin Dočekal

TÝDEN.CZ

26. 4. 2018
Rubrika: O penězích

Proč se u nás okrádají klienti? Protože se to může

Autor: Martin Dočekal

18.08.2015 07:31

Abych byl fér i já, je potřeba říct, že chyba je na obou stranách stolu. A nejen u stolu.

Na jedné straně je tu klient, který není dostatečně finančně gramotný, protože finanční gramotnost se v dobách jeho studia opravdu nevyučovala. A nevyučuje se zpravidla ani dnes, přestože ji pokládám za praktičtější pro život, než znalost všech hlavních měst Evropy. Informace o hlavních městech si dnes dohledáte a bude vás to stát minutu vašeho času. Informace o penězích, jejich základním fungování a případných špatných finančních rozhodnutích, se vás dotknou zpravidla víc. Abych nebyl pokládán za teoretika, o výuku finanční gramotnosti na základních školách jsem se zajímal. Zajímala se i paní ředitelka. Nezajímali se rodiče. Z oslovených cca 120 rodin žáků 8. a 9. tříd pokládaly za vhodný volitelný předmět, kde se jejich děti naučí tomu, co oni neměli možnost a zpětně přiznávají, že jim chybí, pouze 3 rodiny.

Ve chvíli, kdy si pak lidé jdou pro radu za někým fundovanějším, finančním zprostředkovatelem počínaje, bankovním pracovníkem konče, slepě věří, že hájí zájmy jejich a ne zastupované finanční instituce či své vlastní. Většinou nemají čas a chuť vyhledávat a ověřovat informace, které jsou jim předkládány. Informace, které se týkají jejich důležitých finančních rozhodnutí na mnoho let dopředu a mohou je stát zcela reálně statisíce a miliony Kč.

Protože, ač se to nezdá, rozdíly mezi jednotlivými finančními nástroji jsou v reálu vetší, než bychom si byli při podpisu smlouvy schopni připustit. A opatrnost klienta jde stranou, protože školení prodejců na psychologii prodeje jsou zpravidla velmi účinná. Kolik z vás obsolvovalo schůzky s finančními poradci, kdy závěrem bylo, že “vše je potřeba předělat”? Ještě aby nebylo, když jejich jedinou motivací jsou provize z nově uzavřených produktů. A jen minorita lidí je ochotna si zaplatit skutečné poradce s hodinovou sazbou a právní odpovědností za jejich rady.

Na straně druhé pak stojí zprostředkovatel či poradce, který někdy může i nevědomky klienta zásadně poškodit, protože nemá dostatek zkušeností a nemá ani čas tyto informace vyhledávat za klienta a vstřebávat je. Jsou to většinou niance, které vás na měsíčním bloku školení nenaučí, ale klienta mohou stát (a zpravidla stojí) spoustu peněz.

Tím jsem narazil i na třetí důvod, proč je na našem trhu tak přeporadcováno, přepojišťákováno a tím je práce našich regulatorních a dohledových orgánů. Regulace oboru, který je opravdu složitý a náročný, ač se to nemusí na první pohled zdát.

Nicméně i díky působení lobby finančních institucí a zprostředkovatelských firem (mimochodem pojišťovacích zprostředkovatelů je u nás registrovaných 150 000, na počet obyvatel vůbec nejvíce v Evropě) je tento obor záměrně zlehčován. Lidem, kteří se pak pohybují či budou pohybovat v terénu, je na školeních vtloukáno do hlavy, že je to vlastně jednoduché a o nic nejde. „Pojď to zkusit taky, dají se tu vydělat dobrý prachy.“ říká zpravidla mladý manažer s luxusním vozem na leasing. A „poradci“ chodí. Pojistné podmínky, ukazatele nákladovosti produktu a podobné zbytečnosti ti akorát vezmou čas, který můžeš věnovat klientům. To není špatný vtip, to je bohužel realita.

Pokládám si tedy otázku, proč ani po sedmi letech, kdy se o regulaci trhu živě hovoří a kdy je opravdu potřeba, v podstatě žádná není. Zkoušky, které skládají pojišťovací zprostředkovatelé a obsahují jeden písemný test, jsou profesionálům k smíchu a zvládne je i podprůměrně inteligentní jedinec.

Regulace je potřebná, protože mluvím o trhu, kde se denně a zcela reálně okrádají klienti pomocí cest, které jsou stále legální. Aby mi opět někdo nehrozil žalobou - vyhledejte si, která velká struktura jedné poradenské společnosti funguje na principu, že se klientům vybírají stavební spoření a tyto naspořené prostředky se vkládají na 2 roky do investičního životního pojištění. Po 2 letech klient nedostane ani korunu, avšak pojišťovna i zprostředkovatel jsou spokojeni, protože inkasovali tučnou provizi. A jestli patříte k poškozeným a přemýšlíte o žalobě, tak nepochodíte, tento princip je zcela legální.

Prosím tedy všechny ekonomicky činné obyvatele, kteří stojí před jakýmkoliv finančním rozhodnutím - buďte pozorní. V případě svých financí klidně chorobně. Srovnávejte, ověřujte informace a nepodlehněte tlaku a argumentům prodejců.

Prosím také regulatorní orgány, zamezte po letech praktikám, které se tu dějí. Milionové pokuty jsou trapně nízké v oboru, kde jsou firmy valuovány na miliardy a roční zisky jsou ve stovkách milionů. Vy budete mít méně práce, klientům se bude lépe dýchat a třeba to povede i k tomu, že poradenství vrátí noblesu, kterou si po vzoru západních zemí zaslouží.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  10

Diskuze

Martin Dočekal

Publikování je pro mě cesta, jak svou práci přiblížit lidem.
martin-doatekal.jpg
Oblíbenost autora: 9.67

O autorovi

Člověk, jehož vášní je vše, co se týká financí a ekonomiky. Analytik, poradce a občasný publicista. S mými názory se veřejnost může setkat na ekonomických serverech nebo časopisech. www.martindocekal.cz/docekal@martindocekal.cz

Kalendář

<<   duben 2018

PoÚtStČtSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

TÉMATA
 
OSOBNÍ TÉMATA